Izglītības uzskaite

23. 12. 2023
6. starptautiskā eksopolitikas, vēstures un garīguma konference

Časopisy pro děti a mládež

Dětské časopisy obsahují desítky reklam. Vychovávají děti ke konzumu a spotřebě. Základem je snaha je připravit jako budoucí zákazníky určitých značek zboží.

Specialitou jsou časopisy zaměřené na puberťáky. Jsou plné reklam, fiktivních lidských příběhů a podbízivých nápadů jak být IN. Argumentace vydavatelů je taková, že jejich čtenářky nemají ve svém věku oporu v rodičích, kteří si s nimi nechtějí povídat o tématech jako sex, menstruace, pohlavní styk, antikoncepce, atp.

Odpůrci časopisů naopak říkají, že obsahují velké množství reklam na drahé zboží a formují čtenářek ke konzumu a experimentování s hubnutím.

Na otázku, co v časopisech nejčastěji hledáte, odpověděly:

  • Zajímají mne příběhy, občas se dívám na testy, které pak s kamarádkou zkoušíme.
  • Nejvíce mne zajímá poradna a nebo se dívám na trapasy druhých.
  • Módu sice sleduji, ale není tam něco, co by se mi líbilo, až na jedno tričko, které jsem si fakt koupila.

Děti jsou snadno manipulovatelné, protože si teprve vytvářejí hodnotový žebříček. Pokud jim jej nenabídnou rodiče, pak jej hledají ve svém okolí – u svých vrstevníků a nebo v časopisech. Ve svém věku si hledají vlastní identitu a chtějí někam patřit. Časopisy jim nabízejí různé značky zboží a nebo říkají, co je správný způsob jak se nalíčit a nebo oblékat.

Redaktoři: Rodiče by měli být vděční za takové časopisy. Nikdo jiný si s nimi o jejich důležitých tématech nechce povídat. My to děláme za ně.

Matka 12leté dcery: Ty časopisy jsou fajn. Určitě je píší odborníci, kteří tomu rozumí. Lépe, když jim to vysvětlí někdo, kdo tomu rozumí, než-li kdybychom se o tom bavily spolu.

Studentka gymnázia: Já to viděla, ale není tam nic zajímavého. To je pro holky, které nemají vlastní názor a nevědí si rady.

Studentka SOU: Já to mám dobrý. Já se na všechno můžu zeptat mamky a ta my vždycky odpoví. Není to vůbec problém.

Studentka ZŠ: Já bych se hanbou propadla ptát se na takový věci rodičů. Raději si o tom přečtu v časopisech. Navíc ty jsou jaksi blíž po ruce a nebo o tom pak kecáme s holkama.

Uzel: Nemyslím si, že by se morálka nějak zhoršovala. Pokud se podíváte na odborné studie, dospívající děti začínají se sexem za poslední dvě generace pořád ve stejném věku. Jestli je tam rozdíl dvou měsíců, tak je to hodně.

Psycholožka: Není třeba na těch časopisech vidět hned jen ty špatné stránky. Věřím, že si dívky dokáží poradit s reklamou a pochopí, že to není doopravdy a pokud by tomu tak nebylo, tak bych doporučila rodičům, aby si s ní sedli a popovídali si o tom. Třeba, když najde v časopise úžasné značkové tenisky za 699 Kč, tak jí vysvětlit, že to není ono a pokusit se najít alternativu za pár korun a třeba jí k tomu koupit textilní barvy, aby si sama vyrobila takové tenisky, které nikdo jiný nemá.

Sociolog: Myslím si, že tyto časopisy až příliš brzy odtajňují to, co by mělo být skrytým tajenstvím do dospělosti.

Līdzīgi raksti